Annonce
Byudvikling

Bispeengbuen på vej ned: Ny politisk aftale lægger op til delvis nedrivning

Bispeengbuen står måske over for at skulle rives ned, og i stedet lade trafikken føres under jorden. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix
Der er afsat et millionbeløb til en forundersøgelse af, om dele af Bispeengbuen kan blive revet ned

Køn er den ikke.Og den er heller ikke særligt populær. Bispeengbuen, der skærer igennem Frederiksberg, Nørrebro, Nordvest og Vanløse, er noget, mange gerne ser revet ned.

For dem, der har det sådan, er der nu håb. I den netop indgåede infrastrukturaftale er der sat 10 millioner kroner af til en forundersøgelse af delvis nedrivning af Bispeengbuen.

Det vækker jubel hos Balder Mørk Andersen, der er rådmand for SF i Frederiksberg Kommunalbestyrelse.

Annonce

- SF på Frederiksberg rådhus glæder sig over, at de forhandlende partifæller på Borgen har lyttet til vores input til forhandlingerne. Med dagens forlig er vi i hovedstaden kommet tættere på en virkeliggørelse af en vision, som ligger SF-Frederiksbergs hjerte nært, men som ikke mindst Åbn Åen fokuseret har arbejdet for. Tak for indsatsen hertil, siger han.

Også SF på Christiansborg giver udtryk for glæde over, det er lykkes at få staten med på at undersøge, om Bispeengbuen kan rives delvist ned.

-  Det er en gammel drøm, som vi nu tager første skridt mod at gøre til virkelighed. Tænk hvis vi kan grave vejen ned og lade vandet strømme frit på grænsen mellem Frederiksberg og København. Det vil være et kæmpe løft til hele området og alle beboerne, som både vil få en smukkere by og slippe af med noget af al den støj og luftforurening, som vi har i dag, siger SF-formand Pia Olsen Dyhr.

Selvom der kun er sat penge af til en forundersøgelse, er Pia Olsen Dyhr fortrøstningsfuld.

- Jeg er optimist. Hvis vi skal lykkes med projektet, skal det først undersøges grundigt. Det gør vi nu, og så krydser jeg bare fingre for, at vi snart kan komme rigtigt i gang med at gøre drømmen til virkelighed, siger hun.

Radikale: Valgflæsk

I Radikale Venstre har de kæmpet hårdt for at få det med i infrastrukturaftalen, at Bispeengbuen skal ned og åen nedenunder fritlægges.

Radikale Venstres Ruben Kidde, der er gruppeformand for partiet i Frederiksberg kommunalbestyrelse og tidligere har været klimaordfører i folketingsgruppen, finder det påfaldende, at der i aftalen godt har kunne findes 2,7 milliarder til at lave en tunnel under Marselis Boulevard i Århus, imens der kun er afsat 10 millioner kroner til en forundersøgelse af, om dele af Bispeengbuen kan rives ned.

- Det er tydeligt, at forhandlingslederen, finansminister Nicolai Wammen, er valgt i Århus og ikke København. I første omgang havde regeringen ellers glemt Bispeengbuen, og derved deres eget valgkampsløfte om at rive den ned. Så det er ikke mindst efter en stærk indsats fra de radikale forhandlere, at en grøn løsning for buen alligevel er med i aftalen, siger han.

De Radikale vil nu kæmpe videre for, at Bispeengbuen bliver revet helt ned.


Det er tydeligt, at forhandlingslederen, finansminister Nicolai Wammen, er valgt i Århus og ikke København

Radikale Venstre Frederiksberg kommunalbetyrelse


Annonce

Vil hellere åbne ved Tivoli

Trafikordfører i Liberal Alliance Ole Birk Olesen er ikke enig i, det er vigtigt at rive Bispeengbuen ned.

- Jeg er ikke der, hvor jeg tænker, det er afgørende. Jeg synes, det var mere oplagt at rykke trafikken under jorden ved Tivoli og Rådhuspladsen. Det, synes jeg, ville sætte et større, positivt præg på København, end hvis man førte trafikken under jorden ved Bispeengbuen. Men det er op til de lokale styrer, siger Ole Birk Olesen, der stiller op til Borgerrepræsentationen for Liberal Alliance.

- Der findes jo mange gode projekter, man kan lave, hvis man har pengene til det. Hvis man virkelig mener, at man har penge til at lave et projekt, hvor man rykker trafikken under jorden i stedet for at bygge flere idrætsanlæg eller nye skoler, så mener jeg, det i højere grad ville bidrage til at gøre København til en attraktiv hovedstad at føre dele af trafikken under jorden ved Tivoli ind mod Søerne, siger han.

Annonce

Venstre: Et vigtigt skridt

Jan E. Jøgensen, der både sidder i Folketinger i Frederiksberg kommunalbestyrelse for Venstre er dog mere positivt indstillet overfor bevillingen.

- Det er et vigtigt skridt på vejen til at få Bispeengbuen væk. Venstre har haft det som et hovedkrav i hovedstaden, så det er meget glædeligt, at det er kommet med. Forundersøgelsen er første gang, staten for alvor involverer sig i projektet - så også af den grund er det en glædens dag, siger han.

Der investeres og igangsættes projekter for i alt 161 milliarder kroner i forbindelse med aftalen, som vil blive udmøntet perioden 2022- 2035.

Annonce
nærdemokrati

Stine cyklede byen tynd for at samle sine underskrifter: 'Det er alt for svært at få opstillet borgerlister til kommunalvalget'

Annonce

Coronavirus - Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Parkering

Hemmelig parkeringskælder: 155 tomme parkeringspladser bag lås og slå

Byudvikling

Vil de nye parkeringsregler i Nordvest løse problemerne?

Samfund

Stjerneadvokat hyrede sig selv for skattekroner - men borgmester kan ikke svare på, om hun synes, det er okay

Kultur

Børge har været død i 83 år: Nu sender han stort millionbeløb til barndomsklub

Det sker

Du kan nå det endnu: Arrangement på Charlottenlund Travbane

Samfund

Hærværk: Hvorfor?

Butiksnyt

Betina åbner ny kaffebar i Nordvest: Vil gøre op med dyr kaffe

112

Hold skarpt øje med "mistænkelig" varevogn

Skattekroner

Stjerneadvokat afsløret i dobbeltrolle: 'Jeg kan ikke sige, at det er bevidst snyd. Men det er en mistanke, man kan få'

Samfund

Karin er frivillig på afdeling, hvor patienter er uhelbredeligt syge: Det er bevægende

Byudvikling

Hvornår kommer der et nyt S-skilt på Nørrebro Station?

Politik

Vikingehær, hamp og kærlighed: Se hvem du kan stemme på til valget

Annonce